Řeč zastupujícího proděkana na zasedání AS KTF UK

09.09.2025

Nelegitimní kroky AS KTF UK

Senát má problémy s legitimitou, vrší procedurální chyby (viz poslední odvolávání děkana, kdy ani nebyly dodrženy lhůty, ani nebyla dána děkanovi skutečná možnost k obraně), připojuje se k nezákonným krokům, potlačuje menšinu (studenty), jako samosprávný orgán zrádně žádá o odejmutí samosprávy fakultě.

Konkrétně:

  • Předseda, předsednictvo a učitelská kurie probouzejí mylný dojem, že jednají za senát jako takový.
  • Obcházení studentské kurie, eliminace disentních stanovisek.
  • Nadužívání mimořádných zasedání.
  • Opakovaná a veřejná podpora nezákonného postupu rektorky.
  • Nadužívání institutu odvolání děkana a zastupujícího proděkana na základě nepravdivých, zavádějících nebo nadhodnocených důvodů (viz odlišné jednání AS UK ve vztahu k rektorce).
  • Neoprávněná žádost o uvalení nucené správy. Přímý a osobní útok na fakultní samosprávu. Snaha o násilné převzetí fakulty.
  • Ohrožení a oslabení vztahu mezi fakultou a katolickou církví.
  • Obcházení Svatého stolce a velkého kancléře v zásadní věci.
  • Odpor vůči vůli velkého kancléře.
  • Tiskové zprávy jako forma manipulace stavem věcí a veřejného mínění.
  • Chybné vedení jednání senátu. Např. tam, kde jsou senátu zákonem a vnitřními předpisy taxativně přiznána práva schválit nebo neschválit návrh předložený děkanem, jsou požadovány úpravy materiálu (schválení každoročního plánu realizace strategického záměru) nebo je činěn zásah do výlučných práv děkana (schválení návrhu rozpočtu podmíněno pracovněprávními kroky ze strany děkana).


Protiprávnost kroků rektorky podpořené AS KTF UK

Protiprávnost uvedených kroků vyplývá z již zmiňované výzvy MŠMT rektorce UK (promítnuto) a připojila se k němu jak předsednictvo AS UK s výzvou okamžitě uposlechnout (promítnuto), tak i Legislativní komise AS UK (promítnuto). Z tohoto posledního dokumentu, který jste asi ještě neviděli, cituji:

Návrh usnesení:

Legislativní komise doporučuje plénu AS UK přijmout následující usnesení k výkladu článku 6 Statutu Univerzity Karlovy:

Článek 6 Statutu UK v návaznosti na § 24 ZVŠ brání zásahu rektora do působnosti samosprávných orgánů fakulty formou přisvojení si působnosti v pracovněprávní oblasti vůči zaměstnancům fakulty.

Hlasování:

Pro 13 – Proti 0 – Zdržel se 1

Schváleno

Návrh usnesení:

Legislativní komise doporučuje plénu AS UK přijmout následující usnesení k výkladu článku 6 Statutu Univerzity Karlovy:

Článek 6 Statutu UK v návaznosti na § 24 ZVŠ brání takovému postupu rektora, kterým by sám o své vůli pověřil jiné osoby výkonem působnosti samosprávných orgánů fakulty.

Hlasování:

Pro 13 – Proti 0 – Zdržel se 0

Schváleno


K tomu připojuji aktuálně zjištěné skutečnosti ohledně protizákonných zásahů předsedy AS KTF UK do IT systému fakulty včetně korespondence a soukromých adresářů některých členů akademické obce (promítnut excelový soubor s komentářem)

Jde o naprosto extrémní zásah do integrity fakulty i její obce, který by podle mého názoru měl okamžitě vést k rezignaci předsedy na členství v senátu.

Právní kroky samozřejmě budou následovat.

  1. Návrh na odvolání proděkana je právně nanejvýš pochybný, a to z následujících důvodů
  1. Zákon AS takovou pravomoc výslovně nestanoví. Jako orgán veřejné moci ovšem může činit pouze to, co mu zákon výslovně dovoluje!
  2. Zákon o vysokých školách jednoznačně stanoví postup jmenování a odvolání proděkana: jmenuje a odvolává ho děkan (§ 28 odst. 5), po vyjádření AS [§ 27 odst. 2 písm. b)].
  3. Aleš Prázný je i nadále proděkanem. To, že nyní zastupuje děkana, na tom nic nemění.
  4. Zákon o vysokých školách jednoznačně stanoví postup, kterým lze odstranit proděkana, který zastupuje děkana v situaci, kdy je děkan odvolán: může tak učinit rektor vykonávající působnost děkana podle § 38 (jak potvrdila rovněž nedávná výzva MŠMT adresovaná rektorce). Pokud rektor působnost děkana nevykonává, učinit tak nemůže. Předpokladem tedy je rozhodnutí MŠMT o "nucené správě".
  5. Jestliže zákon situaci řeší, není na místě uvažovat o použití analogie zákona.

Připojuji k tomu ještě jiné stanovisko MŠMT, které je v této věci naprosto explicitní (promítnuto):


K dokumentu navrhujícímu odvolání proděkana

Z bodů 1-10 uvedeného dokumentu se u bodů 1-2 a 7-10 musím omluvit, že je nelze věcně a s respektem k důstojnosti a času auditoria odpovídat, protože jsou nevěcná, svévolná a vyjadřující subjektivní dojem navrhovatelů.

Co se týče bodů 3-6, bych uvedl to, co jsem uvedl v odpovědi MŠMT na žádost o uvalení nucené správy na fakultu, který podal předseda senátu Vopřada:


K TVRZENÉ ABSENCI SAMOSPRÁVNÝCH ORGÁNŮ

(§ 38 odst. 1 písm. a) ZVŠ)

K DISCIPLINÁRNÍ KOMISI

  1. Podnět uvádí, že na konci května roku 2025 bylo zřejmé, že došlo k zániku mandátů členů Disciplinární komise KTF UK. Dále uvádí, že návrh na nové členy byl ze strany děkana předložen až 30. 6. 2025, ačkoliv AS KTF UK zasedal v průběhu měsíce již 3. 6., 6. 6. a 18. 6. 2025. Neuvádí, že po ustavujícím zasedání dne 3. 6. následovalo první řádné zasedání až 30. 6. 2025, zatímco mimořádná zasedání byla v mezičase věnována jednání o druhém odvolání děkana.
  2. Je pravdou, že v kontextu řečených událostí nebylo složení Disciplinární komise obnoveno bezprostředně poté, co na podzim 2024 vypršelo funkční období předcházejících členů a náhradníků. Ani oni sami, ani nikdo jiný si nebyl vědom toho, že lhůta uplynula, neboť neproběhlo žádné disciplinární řízení, jež by ke komisi přitáhlo pozornost. Toto opomenutí připomněl až AS KTF UK dne 3. 6. 2025. V té samé době bohužel došlo k indispozici děkana Brože, který byl ode dne 9. 6. 2025 v pracovní neschopnosti. Tímto dnem tedy na mě v souladu se Statutem KTF UK a opatřením děkana č. 2/2024 přešla povinnost zastupovat děkana v jeho nepřítomnosti. Má žádost, jakožto zastupujícího proděkana, o předběžný souhlas k záměru jmenovat nové členy a náhradníky komise, byla předložena na první bezprostředně následující řádné zasedání AS KTF UK dne 30. 6. 2025.
  3. Dne 30. 6. 2025 však AS KTF UK schválil z předloženého úplného návrhu členů a náhradníků komise pouze sedm osob, z toho čtyři náhradníky a tři členy. Tři navržení členové, jeden akademický pracovník a dva studenti, schváleni nebyli. Rozhodnutí AS KTF UK znemožnilo, abych členy a náhradníky tohoto samosprávného orgánu jmenoval a svolal jeho první schůzi. Dne 1. 9. 2025 jsem předložil AS KTF UK žádost, aby byl na pořad prvního poprázdninového, mimořádného zasedání dne 3. 9. 2025 zařazen dodatečný bod "Předchozí souhlas ke jmenování členů disciplinární komise fakulty".
  4. Nicméně je třeba uvést, že po 30. 6. následovala doba letních prázdnin, kdy akademická obec vykonává své činnosti v omezeném rozsahu, čímž nedošlo k ohrožení ani omezení činnosti fakulty. Ve všech souvislostech se nejedná o záležitost, která by jakkoliv odůvodňovala natolik závažné zásahy do vnitřní samosprávy fakulty, jakým je nucená správa.
  5. Skutečnost, že doposud nedošlo ke jmenování členů a náhradníků komise, tedy jistě nemůže být přičítána funkci děkana a nelze ho považovat za stav, který by vyžadoval jakýkoliv zásah MŠMT omezující výkon této funkce. Jak je zjevné, děkan naopak činil vše nezbytné, aby byli členové a náhradníci komise senátem řádně schváleni a aby mohl následně přikročit k jejich jmenování i ke svolání první schůze. Nenaplnění tohoto stavu je důsledkem jednání AS KTF UK.

K VĚDECKÉ RADĚ

  1. Podnět označuje Vědeckou radu KTF UK po úbytku některých jejích členů za nedůvěryhodnou. Není mi jasné, z jakého důvodu dochází k Podnět k tomuto závěru. Je pravdou, že v dubnu 2025 došlo k rezignaci dvou členů (jeden interní a jeden externí); v květnu 2025 došlo k rezignaci tří členů a úmrtí jednoho dalšího (dva interní a dva externí); v červenci a srpnu 2025 je ve spisovně fakulty doložena rezignace tří členů (všichni externí). Rezignace jsou způsobeny aktuálním děním na fakultě, které lze označit za zcela mimořádné, jejich medializací i osobním ovlivňováním dosavadních členů.
  2. Jak uvádí Podání, stav Vědecké rady KTF UK ke dni 25. 8. 2025 činil 11 členů, z nichž 4 jsou externí a 7 je interních. Základní podmínka daná ZVŠ i Statutem KTF UK, kdy alespoň třetina členů musí být tvořena z nečlenů akademické obce Univerzity Karlovy, je tedy nadále splněna. Jiná podmínka pro Vědeckou radu fakulty stanovena není. Dne 1. 9. 2025 jsem nicméně předložil AS KTF UK žádost, aby byl na pořad prvního poprázdninového, mimořádného zasedání dne 3. 9. 2025 zařazen dodatečný bod "Předchozí souhlas ke jmenování členů vědecké fakulty".
  3. Ani zde tak nejde o žádný stav, který by byl protizákonný, nebo který by byl způsobený děkanem či jeho nečinností a poškozoval KTF UK. Vědecká rada KTF UK je funkční, splňuje zákonné podmínky a k jejímu rozšíření v zájmu KTF UK má dojít v brzké době.


Závěr

  1. Jak je z výše uvedeného patrné, podmínka dle § 38 odst. 1 písm. a) ZVŠ zde není ani v jednom případě naplněna. Disciplinární komise byla po delší době její absence (jíž si nebyl vědom žádný orgán na KTF UK) navržena dne 30. 6. 2025 senátu ke schválení. AS KTF UK svým usnesením, jímž schválil pouze jednoho navrženého člena a čtyři náhradníky a jímž tedy tři navržené členy neschválil, převzal odpovědnost za stav tohoto samosprávného orgánu. Předložil jsem mu podnět směřující k tomu, aby byl stavu členů bezodkladně doplněn. Jde-li o Vědeckou radu KTF UK, pak je z uvedeného patrné, že jako orgán funguje nadále s řádně jmenovanými členy. Další budou doplněni ve velmi brzké době, poskytne-li senát potřebnou součinnost.


K ABSENCI PLÁNU REALIZACE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU KTF UK

(§ 38 odst. 1 písm. e) VZŠ)

  1. Plán realizace strategického záměru KTF UK pro rok 2024 nebyl projednán ve VR KTF UK, jak ukládalo tehdy platné znění zákona o vysokých školách.
  2. Jak připouští podání, Plán realizace strategického záměru KTF UK pro rok 2025 byl AS KTF UK předložen k projednání (tehdy nepovinnému) již 29. 1. 2025. AS KTF UK jednání odročil a dále se mu již nevěnoval.
  3. K 1. 3. 2025 nabyl účinnosti zákon č. 52/2025 Sb., který přinesl nové znění § 27 odst. 1 písm. h) zákona o vysokých školách, podle něhož nyní akademický senát na návrh děkana schvaluje každoroční plán realizace strategického záměru po projednání ve vědecké radě fakulty. Dne 4. 6. 2025 – na nejbližším následujícím zasedání – materiál projednala VR KTF UK. Dne 30. 6. 2025 plán byl předložen ke schválení AS KTF UK. Ten vznesl připomínky, v jejichž důsledku doc. Prázný podklad stáhl. Nejbližší další řádný termín zasedání AS KTF UK byl téhož dne stanoven na 30. 9. 2025. Pro ně bude materiál předložen v upravené podobě, pokud ovšem senát poskytne vedení fakulty své připomínky písemně. Vzhledem k tomu, že zatím neexistuje a není schválen zápis ze zasedání AS KTF UK dne 30. 6. 2025, totiž není fixováno jejich přesné a oficiální znění.
  4. I zde lze jistě souhlasit, že je v zájmu fakulty, aby daný PR SZ měla vypracovaný a schválený. Jak je přitom z Podnětu patrné, návrhy PR SZ byly v průběhu roku 2025 samosprávným orgánům předloženy. Ve Vědecké radě KTF UK byly projednány, AS KTF UK je neschválil. Absence tohoto dokumentu však neznamená, že by fakulta svoji činnost nevykonávala nebo tím porušovala Zákon o vysokých školách.
  5. Ustanovení § 38 odst. 1 písm. e) ZVŠ hovoří o potřebě porušování povinnosti fakulty závažným způsobem. I pokud by zde bylo dovozeno porušení povinnosti KTF UK v tom smyslu, že v roce 2024 nepřijala příslušný PR SZ a že se tak dosud nestalo v roce 2025 (termín schválení dokumentu ZVŠ nestanoví), nelze dle mého názoru hovořit o porušení zákona závažným způsobem, které by odůvodňovalo tak zásadní zásah MŠMT, jako je omezení působnosti orgánu KTF UK či její odejmutí. Takovýto zásah by byl zcela jistě neproporcionální. Navíc se domnívám, že situací, kdy z důvodu absence konsenzu nedojde ke schválení některých dokumentů fakulty (např. rozpočtu, výroční zprávy apod.), je v průřezu českých vysokých škol celá řada a nedochází v důsledku toho k okamžitému omezení či odnětí působnosti orgánu dané vysoké školy či její součásti, neboť jde o záležitost, která nikterak neohrožuje funkčnost fakulty, její činnost a kterou lze uvést do pořádku i bez zásahu MŠMT. Děkan o to prokazatelně usiluje.


K ROZPOČTOVÉMU PROVIZORIU

(§ 38 odst. 1 písm. d) ZVŠ)

  1. Správní rada UK schválila návrh rozpisu příspěvku a dotací na UK pro rok 2025 dne 5. 5. 2025. Bezprostředně poté připravil tajemník fakulty materiál "Rozdělení finančních prostředků", který děkan doc. Brož předložil AS KTF UK. Na základě stanoviska Ekonomické komise AS KTF UK však senát dokument neschválil. Materiál byl tedy v návaznosti na to upraven a předložen znovu dne 30. 6. 2025 na jednání AS KTF UK, tentokrát se souhlasným stanoviskem Ekonomické komise AS KTF UK. Plénum však přijalo usnesení, jímž odročilo schválení předloženého Rozdělení finančních prostředků pro rok 2025 na dobu, kdy budou vypsána výběrová řízení podle jeho představ.
  2. Rozpočtové provizorium, v němž se fakulta nalézá, je výsledkem skutečnosti, že senát jednou rozdělení prostředků neschválil a podruhé schválení podmínil pracovněprávními požadavky vůči vedení fakulty, což je jednak zásah do pravomocí, které ustanovení § 28 odst. 1 zákona o vysokých školách svěřuje výlučně děkanovi, jednak porušení čl. 8 odst. 10 Jednacího řádu AS KTF UK, který stanoví, že návrh děkana na rozdělení finančních prostředků fakulty může být senátem buď schválen, nebo zamítnut; doplňovací nebo pozměňovací návrhy členů senátu nejsou přípustné. Dne 1. 9. 2025 jsem předložil AS KTF UK žádost, aby byl na pořad prvního poprázdninového, mimořádného zasedání dne 3. 9. 2025 zařazen dodatečný bod "Rozvaha příjmů a výdajů".

Pro omezení či odnětí působnosti orgánu fakulty dle § 38 odst. 1 písm. d) ZVŠ, kterého se dovolává Podnět, je nezbytné, aby fakulta vykazovala ve svém hospodaření závažné nedostatky ohrožující plnění jejích úkolů. Takový stav však na KTF UK v současné době není. Jakkoliv KTF UK aktuálně funguje v rozpočtovém provizoriu, stále vynakládá své prostředky hospodárně, v zájmu fakulty a současně způsobem, který umožňuje zabezpečit veškeré její úkoly. Skutečnost, že doposud není schváleno Rozdělení finančních prostředků, není ani z mého pohledu šťastná, je ale evidentní, že i odvolaný děkan Brož v minulosti, stejně jako já v současnosti činíme veškeré možné kroky, aby byl tento stav napraven a došlo ke schválení tohoto dokumentu a opuštění rozpočtového provizoria.