Stanovisko vedení fakulty k jednotným mzdovým tarifům

20.03.2024

OTÁZKY K JEDNOTNÝM TARIFŮM

1. Vyjádření za fakultu / součást k návrhu jednotných tarifů uvedených v kapitole V. tohoto materiálu

* podporujeme tento návrh, nebo

* navrhujeme jinou variantu – jakou a proč

Odpověď za fakultu

Snahu o zavedení jednotných tarifů podporujeme. Zároveň jsme přesvědčeni, že přechod k jednotným a důstojným mzdám by měl být dlouhodobý a koncepční. Musí vést k takovému nárůstu mezd pracovníků, aby byla UK v místě a čase na trhu práce konkurenceschopná, zejm. je třeba přibližovat se mzdám většině vysokoškolsky vzdělaných profesí v ČR.

Proto by UK neměla zůstávat u jednorázového skokového nárůstu a následného zmrazení tarifů, ale materiál by v tomto duchu měl být doplněn o širší kontext a další výhled.

Změna tarifů (bez ohledu na variantu a kohezní příplatek) bude mít obrovský dopad na plánování činností a kapacit na naší fakultě. Pokud má být změna udržitelná a zároveň garantovat dlouhodobý růst, musí UK zajistit podporu pro provedení těchto změn na úrovni všech fakult, zejména malých, jejichž příležitosti při získávání externích zdrojů jsou krajně omezené, jak jsme v minulosti opakovaně dokládali. Zastupujeme fakultu, na níž tvoří mzdové prostředky více než 85 % všech nákladů, a je tudíž zřejmé, že zajištění změny tarifů bude znamenat i nutnost zásadního snižování počtu zaměstnanců.

Proto očekáváme, že změna nebude prezentována jako jednorázová organizační úprava, ale jako komplexní změna, která vyžaduje podporu univerzity nejen v oblasti právně-praktického provedení, ale rovněž v dalších nutně souvisejících změnách, zejména v oblasti akreditací; je totiž jasné, že pro umožnění personálních redukcí bude nutné v první řadě dosáhnout snížení mzdové náročnosti studia.

Pro tyto kroky, očekáváme podporu a zároveň i zarámování v předkládaném materiálu. Je třeba přiznat pravou povahu změny. Univerzita nemůže očekávat, že získá kredit za to, že zvyšuje mzdy, když negativní dopady tohoto zvýšení půjdou k reputační tíži fakult a jejich vedení. Je třeba, aby se UK otevřeně postavila za celou komplexní změnu: 1) UK chce zvyšovat mzdy, a 2) ráda k tomu využije přiznanou dotaci MŠMT na usnadnění nutných úspor v oblasti personální, které zvýšení mezd vyžaduje, a 3) v té souvislosti je připravena provést zásadnější změny ve vzdělávacích programech.

Pokud tato komplexní skutečnost nebude v materiálu otevřeně reflektována a deklarována, nelze jej rozumně podpořit.

2. Vyjádření za fakultu / součást k návrhu variant na rozdělení dodatečných prostředků od MŠMT

* podporujeme variantu – uveďte označení varianty I až III z kapitoly VII. tohoto materiálu, nebo

* navrhujeme jinou variantu – jakou a proč

Odpověď za fakultu

V předchozích čtyřech měsících se výpočty dopadu změny včetně výše tarifů lišily a pokaždé vycházely z jiných dat.

Dopad pro naši fakultu ve variantě A z prosince 2023 byl více než 7,2 mil. Kč, redukovaná varianta z března 2024 má dopad více než 4,7 mil.

Jednorázový kohezní příspěvek ve výši 1,5–1,8 mil. (maximální rozdíl v parametrech pro naši fakultu) nepředstavuje vzhledem k objemu nutných úspor a vzhledem ke struktuře našeho rozpočtu žádný reálný faktor; z tohoto hlediska je pro naši fakultu otázka způsobu výpočtu podílu na fakultu spíše vedlejší. Pro zvládnutí změny na naší fakultě budeme potřebovat podporu spíše systémovou (viz bod 1) včetně dříve žádaných služeb, které by měla UK zajišťovat centrálně pro malé fakulty (zejména bezpečnost, účetnictví, ICT …).

Jaroslav Brož

zvolený kandidát na děkana

Jakub Jinek

zastupující děkana

Luděk Knorr

tajemník

20. 3. 2024